NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 oktober, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 oktober, 2009
Skrivet av: Frank Ärlebrant skrivet 2009-10-05, 12:17
Hej igen.
Visst,Olof Sigurdsson skulle rent möjligt kunna vara en ditflyttad jemt.
Räkenskaper 1566,Rödön: Olof Sigurdsson i Kälen
Vaktförsummelse 1568, Olof Sigurdsson i Bleke
Länsmän 1568,Alsen: Olav Siwordsson på Vange
 
Men jag har inget som skulle visa vägen dit.
Det som skulle kunna tala för saken är ju den att Olof Sigurdsson annars inte hittas (av mig) i Lhl.Här finns det säkert någon som vet.
 
På närmre håll finns några som till namnet möjliggjorda till relaterade till Olof:
far?
Sigurd Olsson i Hedeviken 1548,1559
Sigurd Olsson på Eggen (Sveg) 1559
son?
Sigurd Olsson Sveg 1599
 
Ovannämnda personer är inga jag anser att det bör vara,då jag vet att det inte finns någon slik namnregel,men kan vara som en arbetshypotes att se över,om Olof Sigurdsson går att finna i deras bygder.
Här är ju även sådant som talar emot detta om dessa personer och orter bra.
 
Här över till något jag däremot lägger min tro på.
Då jag aldrig tidigare hört om någon Legsgården,är följande något som faller mig sannolikt.
1566 blev skatten uppburen efter gammal vana och efter Kon.Erik XIV brev av 20 mars 1565.Detta året blev det inkrävt skatt i 39 soknar.Det var 621 skattegårdar,21 ödegårdar och en elggård.....En elggård är närliggande att tro att detta var ett område som det var tillåtet att jaga älg på och som bönderna var tvungna att betala skatt av. (Ole Kristian Sandvik.Kampen om Jämtland 1564-1671) Jag tog mig friheten att översätta från norskan.
 
Legsgården är sannolikt felskrivning av Elgsgården.
Finns det någon som har någon aning om var en sådan gård eller ett sådant område fanns i Lillhärdal,vore det roligt.
 
mvh Frank