NULL Skriv ut sidan - Halvhjort av Ärnäs

Anbytarforum

Titel: Halvhjort av Ärnäs
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2015-01-13, 10:30
Nej, det är inte så vanligt. I detta fall rör det sig om ett slumpfynd. Jag skulle fota ett Hålbonäs-brev som finns i samma volym (Strödda domböcker och rättegångshandlingar vol 26, RA) och när jag plockade upp det ur volymen såg jag att nästa brev i högen var utfärdat 1528 av Erik Larsson i Spånga, häradshövding i Oppunda. Detaljerade uppgifter om brevet kommer att införas i SDHK inom överskådlig framtid.
 
Originalbrevet förbättrar forskningsläget betydligt då innehållet tydligt visar att Mickel Nilsson i Ärnäs inte var arvinge till Nils Johansson i Träcksta.
 
Vad rättegången handlade om var att Nils Johanssons fränder misstänkte att Katarina Nilsdotters (Finkenow) morgongåva varit en s.k. 'avundsgåva', dvs större än lagen medgav, och att Anna Josefsdotter som 1528 innehade morgongåvan därför satt på ett ackumulerat överskott som rätteligen tillhörde Nils Johanssons arvingar. Rätten summerar därför avraden för jordarna och kommer fram till att den totala avraden är en halv läst (ca 2500 liter) korn årligen. Nämnden bedömer inte detta som en 'avundsgåva' och häradshövdingen dömer därför hela morgongåvan till Anna Josefsdotter.  
 
Brevets formuleringar medger minst en säker slutsats. Mickel Nilsson omnämns i brevet endast för att man skall förstå vem ärlig och välbördig kvinna hustru Anna är. Det är alltså Anna Josefsdotters arvegods det handlar om. Följaktligen måste det vara någondera av Annas föräldrar som har förvärvat Katarina Nilsdotters morgongåva genom arv eller köp.
 
Vad gäller Anna Josefsdotter är det för övrigt helt riktigt som ovan (7 dec. 2014) påpekas att uppgifterna om henne i EÄ med supplement inte är helt riktiga. Men det betyder inte nödvändigtvis att det rör sig om två olika personer, snarare att Elgenstierna och hans efterföljare inte har haft ordning på koncepten så att säga.