NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2008
Skrivet av: Maria Wijk skrivet 2003-07-27, 21:20
Hej!
Få se om jag reda ut begreppen!
 
Jag fick när jag började släktforska kopior på en släktutredning gjord på min morfars släkt. Jag är inte helt säker på var den stammar ifrån, men den är gjord med hjälp av R. Ohdnoff. Tyvärr saknar den kopia jag har alla hänsvisningar till källor, men jag har kunnat verifiera det mesta genom de vanliga källorna.
Det jag fastnat på var att knyta Christina Kullberg till föräldrarna Peter Kullberg och Lisa Knapp. Jag har aldrig lyckats hitta henne i samma husförhörslängd som föräldrarna. Även i den släktutredning jag har kopian på har man inte lyckats på denna punkt.  
Det som finns är dels ett brev daterat dec 1801 från Lisa Knapp som (ev) är skrivet till Christina och hennes man Benjamin Rohr, i vilket hon berättar att maken Petter dött.
I bouppteckningen efter Lisa Knapp (Östra härad 34:259) nämns Christina och systern Helena som döda och har förmodligen efterlevande barn var vistandes obekant.
Det har varit lite irriterande att inte kunna knyta Christina till familjen som barn. I Kärda C:2 finns i alla fall en födelsenotis som stämmer in.  
 
1754  Christina i Swinanäs (?) född den 21 oktober. fadren Skogwacktaren Peter Kulberg, moder Elisabet Knapp, christnades 23. + vittnen.
 
Likaså återfinns systrarna Sara Catharina och Lena (Helena) där. Enligt husförhörslängden AI:1 så bor i Swinanäs Skogwacktaren Peter Kulberg med familj, men de avflyttar till okänd ort ca 1759.
Familjen återfinns i alla fall senare i Alseda (AI:2, 1771) men då finns inte dottern Christina där.  
Det kan ju förklaras med att hon var i tjänst någonstans. Det finns ett betyg undertecknat av Louise Silversköld, Sjöryd (Öggestorp) daterat 1783 gällande hushållerskan jungfrun Christina Kullberg. I okt 1783 gifter sig Pistolsmeden Mäster Rohr och Jungfru Stina Kullberg på Sjöryd.
 
Christina är min mf mf fm.
 
Hälsningar
 
Maria Wijk