NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2008
Skrivet av: Mårten Swärd skrivet 2008-02-02, 10:25
Det är nog inte helt självklart om ett inlägg kan skyddas med hjälp av upphovsrätten, reglerna är lite snåriga så varje fall måste prövas individuellt och inläggsskrivaren löper nog en betydande risk att förlora ett sådant mål.. Så jag skulle nog själv inte försöka mig på att hävda upphovsrätt vara ett självständigt och originellt alster av andligt arbete, i någon mån ett uttryck för upphovsmannens individualitet.  
 
I Sverige har det via domar visat sig att ex. vissa brev uppnår verkshöjd.. Men frågan är om ett inlägg i ett forum gör det. Det är alldeles säkert inte de allra flesta inlägg om gör det i vilket fall som helst, kanske om man publicerat stora delar av sin forskning eller skrivit långa utförliga inlägg..
 
Vad gäller porträttfynd så beror det på när fotografen dog vad jag kan förstå... Och frågan är om bilderna överhuvudtaget får publiceras här om de ligger innanför nedanstående ramar.
Fotografiska verk/bilder
som har verkshöjd (vilket den i princip alltid har), är skyddade enligt 1 § URL. Övriga fotografier (utan krav på verkshöjd) omfattas av det generella fotografi-skyddet (49 a § URL). Skyddet gäller i 70 respektive 50 år efter upphovsmannens död. Fotografisk bild innefattar även videobilder lagrade i digital eller analog form.  Saxat ur: http://www.legalahandboken.netuniversity.se/ordlista/wordlist.html
 
//Mårten