NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 juli, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 juli, 2011
Skrivet av: Johan M. Sjöberg skrivet 2004-01-21, 17:31
Hej igen Rose-Marie
 
Nu blev jag nästan ställd men jag har rotat bland mina gamla anteckningar, en del från 70-talet.En del har jag kvar, men inte allt vad gäller barnen till Andreas Carlsson och Christina Jönsdotter. Kerstin var troligen yngsta barnet tillsammans med tvillingsystern Sanna, som dog i åttaårsåldern av lungsot. Det fanns en äldre syster Annika, som enligt mina anteckningar föddes 1788. Dessutom har jag anteckning om en son Lars f. 1801, som troligen övertog gården och en bror Sven f.1804.
För rätt många år sedan fick jag ett brev av släktforskaren Henrik Lindström i Karlstad som kan oerhört mycket mer om detta än jag. Han har sökt följa de många ättlingarna till Andreas Carlsson och Christina Jönsdotter. Han nämnde att Sven blev jordbrukare i Asserbo och hade åtminstone fyra barn. Henrik Lindström nämnde ytterligare en broder, Jöns, som han uppgav var morfar till författarinnan Klara Johanson, f.i Halmstad 1875, tillika en av Sveriges mest framstående litteraturkritiker under 1900-talets första hälft. Klara Johanson har för övrigt varit föremål för en av Svenska Akademiens minnesskrifter, författad av ledamoten och skalden Johannes Edfeldt.
Det är ungefär vad jag vet, men jag tror att denna släkt är grundligt utforskad av Lindström. Det var han som fäste min uppmärksamhet på Sara Håkansdotter. Han uppgav att hennes födelsetid är något osäker, men att hon eventuellt var född 1743.
Hälsningar
Johan