NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-04-15
Skrivet av: Stefan E Sundbäck skrivet 1999-10-12, 00:13
Hej, alla vänner som forskar i släkten Groth!
 
Det är inte lätt att hålla tungan rätt i munnen, när det gäller att fastställa släkten Groths ursprung! Har forskat en del i denna släkt, framför allt de grenar som finns uppe i Norrbotten och naturligvis även intresserat mig för släktens ursprung. Låt oss till att börja med konstatera att Groth torde vara flamländska och betyder helt enkelt stor. Jfr. tyskans gross!
Petrus Norberg anför i Avesta under kopparbrukens tid (sid 22) att en Asmus Groth skall ha inkommit 1624 med ett antal namngivna smeder m fl på initiativ av just Govert Silentz. Som källa anför han i sin tur C G R(oman). Det står även noteringarna B48, Y22 efter noteringen. Asmus Groth skall ha varit en av de kopparsmeder, vilka kallas Lübeckska mästare. Vad menas med det? Kan vi härmed anta att de är födda i Lübeck? Om någon har en källa, som omtalar detta, vore jag mycket tacksam att få del av den!
Det jag däremot fick reda på under en sommar i Hamburg, kan möjligen kasta lite ljus över en förvirrad situation:
Bland den svenska kolonin i Hamburg, visste man att många smeder flydde undan religionsförföljelserna i dåvarande Spanska Nederländerna i den senare delen av 1560-talet. De kom i första hand att slå sig ner i området mellan Hamburg och Lübeck, som var säkert protestantiskt territorium. Spanska Nederländerna löd ju under en katolsk kung av det inte helt obekanta huset Habsburg. Under sig hade han hertigen av Alba, vars namn jag i skrivande sena stund har glömt och som var en ökänd förföljare av protestanterna i kolonin i nuvarande Belgien/Holland. När så Sverige blev den protestantiska stormakten nummer ett i Europa och dess konung behövde hjälp av kunniga smeder, var inte de smeder som flytt undan förföljelserna i Spanska Nederländerna och därefter under en del år bott i och omkring Hamburg, Bad Oldesloe och Lübeck särskilt svåra att övertala att flytta upp till Sverige. Så långt min muntliga källa i Hamburg. Kanske får vi se de dunkla tidigare generationerna av den svenska vallonsläkten Groth i detta ljus? Vore mycket intresserad av tankar och kommentarer på detta område. Är de dessutom belagda med källhänvisningar, desto bättre!
 
Med många forskarhälsningar
Stefan
adr: Köpmanvägen 31 A, 950 40  TÖRE
tel: 0923 - 64 00 11