NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-05
Skrivet av: Catharina Lindhe skrivet 2007-03-03, 00:19
Hej!
 
Läste era frågor är verkligen intresserad om ni kan få fram släktskapet mellan Spånghult i Vislanda och Hönjarum i Osby.  
 
Kan mina anor också vara släkt? ingift kanske, för i Spånghult har jag längst bak Sven Olofsson född omkring 1664, han dog i Spånghult (nuvarande Spånhult) 1731-12-31. Har också mina anor i Hönjarum från 1400 talet. En av dem är lejebonden Tröls Andersson
Lejebonde i Hönjarum under domkapitlet (enligt Anders Berg)
Gift - hustru okänd
27 april 1498 berättas i en ärkebiskoplig urkund (Danmarks brev från medeltiden del 2 nr:  
8566) att Tryels Anderssön för sin gård i Hönnerum i Aasby sn erlade 8 pund smör i landagille,  
men i gengäld hade fri gräsgång (betesmark). Skog och fiskevatten i Dubrup (Dubbarp). Tryels  
härstammar från den äldre Hönjarumssläkten som i ytterligare 300 år skulle hålla fast vid  
arvenamnet Truls.Vilket först kombinerades med namnet Anders därefter med Harald senare  
med Peder och slutligen med Sven.Till denna inflytelserika ätt hörde östra Göinges stora  
bondeledare i slutet av 1600 talet, den ledande mannen under ockupationstiden  
danskmedvetna Osby-Loshult, den intiativrike socken och häradsfullmäktige Peder Pederssön  
i Hönjarum, organisator av bonderesningen och ledaren under Loshultsaktionen 1676. Fadern  
Anders född omkr 1420 död omkr 1498 i Hönjarum.  
 
Citze Pedersdotter som nämns i (http://gw.geneanet.org/index.php3?b=jimmyfreij&lang=sv;p=mans;n=svensson;oc=22?) föräldrar är Sten Pedersson gift med  Thuesdotter ca. 1505 gm Sten Pederssön f. 1505 - före 1579. Leijebonde i Svanhals, vars föräldrar ska vara mina anor Tuve Thue) Truelsson född omkring 1460 i Gularp, Osby, Antecknad som Jordeijere av Gullarp 1500, vars far är Truels Swort (Truels Joenssön) Föddes omkring 1435 i Gularp (Gulerup, Osby) Dog omkring  
1490, antecknad som Åbo i Gullarp Osby.  
 
I Hönjarums släkten finns också ingift Cidze från Maretorps krongård i Loshult
Sidse Cidse Nielsdotter var mor till den berömde bondeledaren Peder Pedersson den äldre i  
Hönjarum, (Hönnerum) och farmor till friskytten Peder Pederssön den yngre. Genom gamla  
sköttebrev från 1643 finns nu en klar bild av släktskapet mellan de betydelsefulla och mäktiga  
bondeätterna- Niels Rafn förekkommer flitigt i denna årsbok. Han var gift med  
ottingelensmanden Troels Sorts (Swort) sotter och var en tid häradets ålderman. Peder  
Nielssön i Höjholt och hans avkomlingar omnämns i hembygslitteratuen, senast i Lars  
Lundbergs artikel om författaren till den äldsta tryckta dikten på dialekt. Nämnligne Peders  
sonsonson riksdagsmannen Björn Svensson.
 
Eftersom jag har för mig att ridvägen gick från Vislanda över Virestad, Loshult och Osby, så är kanske inte avstånden så långa trots allt.  
 
Vänligen Catharina