NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2013
Skrivet av: Mats Lindeskog skrivet 2013-07-01, 20:20
Hej Mattias,
tack för en massa intressanta fakta.
 
Elf Perssons flytt till Höreda:
Han finns faktiskt mantalsskriven i Högsjöhult ända till 1673, men det ser ut som om han flyttar från gården under Lars Hård till den som kommer före i mantalslängden (1/4 Infant.), där han står från 1666.
Jag hittade även Elf med hustru i Björka Storegård 1674 i Höredas mantalslängd. Elfs änka står där 1675 och 1676.
 
Sedan Hunsjö. Jon Dagarsson med hustru (Ingrid Persdotter, Elf Perssons syster) bor där (Muschamps gård) från 1654, (Jon Dagarsson dör 1680). Jon Börjesson fanns senare i den andra gården och det är dit Elfs änka tydligen gifter in sig. Detta har jag missat, mycket intressant !  
Vad gäller barnen: Jag har antecknat trolovningen mellan Nils och Karin Månsdotter 5/4 1679, men giftermålet har jag satt till 20/9 1684. Är det samma par eller ett annat med samma namn (kan möjligen ha stått Katrin enligt mina anteckningar, kan inte kontrollera det nu) ?
Jag har tidigare noterat Kerstins och Karins giftermål, men inte vågat känna mig säker på att det var rätt Elfsdöttrar. Det verkar som om dina fynd (Nils Nilssons och Bengt Månssons dödsrunor) avgör saken. Jag antar att du hittar rätt dopvittnen för dessa par ?
Till sist Marit. Jag har antecknat en Marit Elfsdotters giftermål med en Nils Danielsson 8/6 1693, men ortsinformation saknas. De bor sedan i Prästekulla och får flera barn. Jag har inte våga lita på att det var rätt Marit, men nu när jag söker i mina anteckningar så hittar jag som dopvittne 21/2 1697 Nils Nilssons hustru i Bonnery och även både Johans hustru i Bondery och Bengt i Smestorp Höreda Sochn som dopvittnen 13/12 1703. Saken avgjord och alla tre barnen länkas ihop snyggt.
 
Vad gäller Nils Andersson i Kulla, så har jag inte kommit längre bakåt. Att Gudmund är hans bror har jag inte hittat något belägg för. Nils verkar däremot haft en syster boende hos sig.
 
Mats