NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-01-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-01-05
Skrivet av: Leffe B Åhgren skrivet 2007-09-24, 19:37
Hej Maud!
Som så ofta tidigare har jag kört fast i min släktforskning. Ni har så vänligt hjälp mej tidigare på Anbytarforum så jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mej igen?
Jag forskar åt en granne Björlander. I ett svar på Anbytarforom skrev det om Söderskivan. Så nu har jag köpt en.
Där hittar jag hustrun till Frans Cristian Björlander som hette Anna Catharina Carlsson född 1859-06-21. Anna Catharina var född i Maria Magdalena. Jag hittar henne i födelseboken där det står att hon är född av okända föräldrar.
Men det är här det börjar krångla till det för mej. På Söderskivan när man kollar henne ser det ut som om det står att hennes mamma var Anna Helena Carlsson, f Forsström 1820-09-22 i Österhaninge församling?
Det står på skivan att Anna Helena var arbetsänka, ensamstående med barn och att
Anna Catharina var sömmerska Barn född inom äktenskapet?
När jag tittar på hushållet där det ser ut som om Anna Helena är mor till Anna Catharina så finns det en Ander Emil Andersson 1864-09-05 född i Maria. I födelseboken hittar jag honom med föräldrarna Andersson Anders Peter och Forsström Maria Christina.
Men det är inte nog med det. I födelseboken för Anna Helena Carlsson, f Forsström 1820-09-22 född i Österhaninge församling heter hennes föräldrar Olof Olsson och Anna Stina Ersdotter?
Är det jag som är dum när jag inte fattar något?
1. Anna Catharina Carlsson född 1859-06-21 i fdb okända föräldrar - på skivan barn född inom familjen?
2. Anna Helena Carlsson 1820-09-22 föräldrar enl fdb Olof Osson och Anna Stina Ersdotter - på skivan född Forsström?
Tolkar jag det jag hittar på skivan på fel sätt?  
Kan det här ändå handla om mor och dotter där modern senare erkännt dottern? Om det kan vara så undrar jag om någon har något tips om hur jag ska gå vidare för att få vetskap om det?
Vänliga hälsningar
Leffe