NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-01-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-01-05
Skrivet av: Leffe B Åhgren skrivet 2007-08-27, 15:49
Tack igen Maud!
Jag upphör inte att bli förundrad med vilken vänlighet och hjälpsamhet jag blir bemött här på Anbytarforumet.
Samtidigt som jag blir påmind om mina stora brister som släktforskare.
Bara att jag kunde missa Rudolf Frans Oscar i födelseboken. Det var ju inte ens dålig eller otydlig text utan hur klart som helst.
Men också att hitta uppgifter när någon konfirmerar sig, var folk är födda i lysningsbok, register till kyrkböcker på stadsarkivets webbsida, att beställa bouppteckningar för att se om sonen är biologisk, rotemansarkivet  mm är vägar som jag inte alls behärskar.
Normalt klarar jag födelseöcker (dock inte i det här fallet) samt husförhörsböcker.
Det här är andra gången jag försöker släktforska inom Stockholm. Trots att jag är född i Stockholm och älskar Stockholm så börjar jag hata att släktforska där. Folk flyttar ju huller om buller och inte ett ord i husförhörsböckerna var folk är födda.
Nu har jag i alla fall ringt till stadsarkivet och frågat om bouppteckningar. Naturligvis var det för sent men växeln var nästan säker på att jag kunde beställa dem där. Vad det kostar visste inte växeln men det får jag väl veta i morgon när jag ringer igen.
Vänliga hälsningar
Leffe