NULL Skriv ut sidan - Barnhusbarnet Johan Fredrik Pettersson 1842-09-30 blir Trumslagare Kjellsson i Burseryd

Anbytarforum

Titel: Barnhusbarnet Johan Fredrik Pettersson 1842-09-30 blir Trumslagare Kjellsson i Burseryd
Skrivet av: Anders Stålklint skrivet 2024-04-19, 19:06
Hej !

Nu letar jag efter min hustrus mormors morfars föräldrar. Jag har hittat Johan Fredrik i många hfl från Burseryd, Villstad, Bredaryd och Reftele. Han kommer till Burseryd 1848 som barnhusbarn No.2629 född i Stockholm, och boendeplatsen i Burseryd blir Betarp Bäckagård som ägs av Trumslagaren Johannes Kjellsson (f.1819-03-23 i Värnamo).

I mina sökningar i Arkiv Digital har jag sökt på "Johan Fredrik 1842-09-30 Stockholm", och då kommer det upp ytterligare en pojke (Malmström) som hamnar i Åseda. Först trodde jag att det var samma pojke som kom till Burseryd via Åseda men så var det inte.

Efter lite letande här på Anbytarforum hittade jag till sok.stadsarkivet.stockholm.se och kunde där hitta No.2629, men dessförinnan hade jag i någon hfl sett att en Johan Fredrik med samma födelsedatum hade lämnats tillbaks till barnhuset 1846. Det barnet hade No.133. Nu när jag tittar på dessa båda så kan jag konstatera att de är en och samma pojke.

https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008/07_00133.pdf
https://sok.stadsarkivet.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008/07_02629.pdf

Nu skulle jag behöva hjälp med att tyda eller förklara det som står i barnhushandlingarna. I No.133 får vi veta att han är född den 30 sept. 1842 och inlämnad den 24 feb. 1843. Men vad står det efter 1842 och går det att få fram mer ur No.34 och No.896 ? Dvs. finns det fler handlingar som jag inte har hittat om modern amman Ebba Mathilda Pettersson ?
I någon handling såg jag att hon var 25 år vid födseln eller inlämnandet och då borde hon vara född 1817-18.

Johan Fredrik uppfostras av Skräddaren Petter Grendorffs änka: Catharina (Cajsa) Andersdotter i Grindtorp, Kårsta socken. Petter och Cajsa f. 1782-07-21 har en son Petter f. 1819-11-14 och det får mig att undra om det vore möjligt att han var fadern och att hans mor tog hand om barnet ? Jag funderar även över varför Ebba Mathilda inte benämns Pettersdotter, vilket väl vore normalt 1843 ?
Cajsa tar i alla fall hand om barnet fram till den 3 jan. 1846 då han lämnas tillbaks till barnhuset.

Längst ner i handlingen står det "Intaget No.1082" tror jag, eller är det inte en 2:a på slutet ? Säger oss detta nummer något ?

I den andra barnhushandlingen No. 2629 får vi ett nytt nummer före modern (No. 108) och vi får veta att Johan Käll i Betarp, Burseryds Socken, Växjö Stift uppfostrar Johan Fredrik från oktober 1848.

När jag söker efter "Ebba Mathilda" född runt 1817-18 hittar jag i princip bara en Oldenburg (Oldenberg) f. 1818-08-29, men namnet Ebba Mathilda Pettersson behöver väl inte vara korrekt uppgivet antar jag.

Jag vore tacksam för hjälp med konkreta ledtrådar om dessa finns att hitta någonstans så att jag slipper att spekulera, för det blir sällan bra.

Hälsningar
Anders Stålklint