NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-19
Skrivet av: Karin Ekeroth skrivet 2007-03-09, 16:04
US Federal Census är en folkräkning som företas/företogs vart tionde år i USA. Det visar vilka som bodde på ett visst ställe just då. Det står inget om flytt eller födelser eller dödsfall, utan ger just en ögonblicksbild av förhållandet.  
 
Förr, jag vet inte hur det är nu, gick en person runt och skrev upp de uppgifter han eller hon fick. Det kan förklara varför många namn blev förvrängda. De skrev oftast just det de hörde. De kanske inte talade sanning. Min morfar står som född i Indiana fast han är född i Sverige. Det är alldeles för sent att fråga varför.
 
Dessa census är tilllgängliga på en betalsajt som heter Ancestry. Där finns en hel del andra databaser tillgängliga.
 
Bara en liten förklaring. Det finns ingen Census tillgänglig efter 1930. 1940 blir tillgänglig först 2011. Det förklarar varför så mycket tar stopp just då.
 
Jag har sökt Ernst/Ernie Helin i SSDI, ett dödsfallsindex för folk med ett Social Security nummer. Det är ett slags försäkring, som man får när man börjar arbeta. När man dör registreras dödsfallet och man kan skicka efter, mot betalning, fler uppgifter. Jag har inte hittat honom där. Jag har även letat i Illinois index över avlidna - även det förgäves.  
 
Ge inte upp. Någon annan kan se det jag förbisett.