NULL Skriv ut sidan - Hur skall jag skriva källan?

Anbytarforum

Titel: Hur skall jag skriva källan?
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2012-01-07, 19:02
Hej Birgitta! Hur du anger källan har ju inte i sig betydelse för Disbyt-utdraget, det viktiga i Disbyt är att det är otvetydigt var orten ligger, särskilt när det gäller orter i utlandet. Källan kommer ju inte med varken på webben eller i matchningarna i utdraget.
 
Jag tycker alltid att man ska skriva ut landet i helhet, inte förkorta det. Det vill säga skriva ut det på svenska i sitt släktforskningsprogram och i Disbyt-sammanhang. Enda undantaget är med USA där det ju en vedertagen förkortning för landet, som är den vanligaste att använda, men det finns inte många andra länder som har det. Att skriva ut det gör det ju lättast för den som läser ditt material - Disbyt-ombudet eller någon du byter uppgifter med - att tolka dina uppgifter.
 
I detta fallet varför förkorta med tre bokstäver och varför på engelska och inte på tyska ... ;-)? Det är ju bara relevant med att skriva på ett främmande språk om du ska byta uppgifter med en person utomlands.  
Det finns en internationell standard för länderförkortningar, ISO-koden, enligt SIS, (Swedish Standards Institute) webbplats Landskoder existerar i tre olika format: med två och tre bokstäver samt tre siffror på världens länder och övriga territorier, såsom SE, SWE och 752 för Sverige. Koderna bestäms av ISO:s expertgrupp som heter ISO 3166 Maintenance agency (MA). Listan i sig syns inte där, men Tysklands tvåstaviga kod är DE.  
 
Men när det gäller släktforskning tillkommer ju den historiska dimensionen, så att det kanske inte var Tyskland vid den tiden som din ort och källa gäller? Det kan vara viktigt att notera någonstans i din forskning. [och här vill jag inte gå in på hur man ska hantera till vilka länder de olika svenska församlingarna har tillhört vid olika tider ...].
 
När det gäller källorna så är det ju viktigt att ange dem så att de kan återfinnas, av dig själv eller av andra.
 
Och om du tänker på stjärnorna som visas på hemsidan, så gäller det ju hur man anger egentligen gentemot de svenska källorna, och det har inte med landsangivelsen att göra, volymsbeteckningen här är t.ex. C-E-F om jag minns rätt.
 
Disbyts viktigaste egenskap är ju att möjliggöra ett forskarutbyte mellan släktforskare som forskar i samma släkter, genom matchning av namn-årtal-församling för personerna, oavsett släktforskningsprogram (och exakt hur man formulerat källhänvisningen), det viktiga är ju att man har en i sitt eget program.
 
För att citera den amerikanska släktforskaren Elisabeth Shown Mills i Evidence explained - Citing history sources from artifacts to cyberspace (Genealogical Publishing Company, 2007):
We identify our sources - and their strengths and weaknesses - so we can reach the most reliable conclusions.
Det är därför vi har källangivelserna.
Hälsningar,
Eva