NULL Skriv ut sidan - Zimmerlund / Simmerlund / Cimberlund

Anbytarforum

Titel: Zimmerlund / Simmerlund / Cimberlund
Skrivet av: Anette Rosberg skrivet 2002-07-25, 11:05
Hej Anders och Lill!
 
Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Har helt enkelt missat era inlägg.
 
Låt mig börja med glasmästaren Anders.
 
Vad jag har om honom är följande. Född ca 1703 (enligt åldersangivelser i hfl). Avled 8/9 1773 i Sölvesborg, ålder angavs vara 64 år. (Möjligen står det 69 år?)
Gift med Valborg Hansdotter, f ca 1717.
Dotter Maria, f.1758-62.Gift med Niklas Lundberg.
 
Hustrun är fadder åt Johan Zimmerlunds dotter Anna Magdalena 1754.  
Hustrun är gudmor åt Johan Zimmerlunds dotter Anna Katarina 1767.
Han och hustrun faddrar åt Hans Peter Zimmerlunds dotter Ingrid Sofia 1769.
 
När flickan Sofia Zimmerlund gifte sig 1769 i Sölvesborg med handskmakaren Hans Skogård skrev Anders Zimmerlund under, på det sätt en far skulle göra. Så han torde vara far eller förmyndare.
 
Ägde tomten nr 42 (nr 47 och 48 enligt gamla numreringen, dvs före 1768) som uppgick till 925 + 885 kvadratalnar. För dessa betalade han 9 1/1 + 9 daler smt i uppbördspengar. (Källa: Borgerskapets äldste i Sölvesborg 1664-1774 GIII:1, år 1768 Uppbördslängd: tomtören i Sölvesborgs stad)
Enligt samma längd var smeden Johan Simmerlund närmsta granne.
 
År 1768 betalade Anders Simmerlund mulbetespengar för 2 gamla hästar och 1 gammalt svin (Källa:Borgerskapets äldste i Sölvesborg 1664-1774 GIII:1, år 1768, Teckningslängd över mulbetespenninge avgifter till stadskassan i Sölvesborg för kreaturen av alla slag.)  
 
Glasmästare Anders Simmerlund finns med i uppbördslängder/mulbeteslängder t o m 1770. Sedan övertas hans tomter av handskmakaren Hans Skogård.
 
I Sölvesborgs mantalslängder för 1744 och 1748 finns på nr 38 en glasmästare Anders Hansson, med hustru och tjänstepiga Signe (endast 1744). Närmaste granne är grovsmeden Johan Simmerlund på nr 41. Eventuellt kan denna Anders Hansson vara identisk med Anders Simmerlund men detta har inte kunnat bekräftas.
Sedan är det en lucka i mantalslängderna mellan 1748 och 1795, då inga Simmerlundare finns kvar.
 
Anders Simmerlund finns omnämnd på flera ställen i Sölvesborgs stads uppbuds och inteckningsprotokoll.
1 april 1769:
Igenom handelsmannen herr Weckstedt begär herr handelsmannen Michael Tesmer i Karlshamn få intecknad en av glasmästaren Anders Simmerlund idag utgiven förskrivning på femtio nio daler smt erkänd skuld och alldenstund glasmästaren i förskrivningen till intecknandet sitt bifall lämnat (fortsatt text ej avskriven) Undertecknat av Anders Simmerlund och Valborg Hansdotter
 
16 oktober 1769:
Till grovsmedens mäster Johan Simmerlunds säkerhet up- och hemböds nu tredje gången tomten emellan glasmästaren Anders Simmerlund och förre handelsman Långs trägård, den grovsmeden av berörda glasmästaren för ett hundrade daler smt sig tillhandlat.
 
15 och 22 januari 1770:
Till försäljning up- och hemböds nu andra gången glasmästaren Anders Simmerlunds lycka vid sju bökar (Bokalyckan kallad) söder i stadsmarken, tillika med huset han bebor och en blywind, som för skuld till bonden Mats Matsson i Grödby utsökt blivit.
 
Anders skulle kunna vara bror till Johan och kanske även till Jöns Zimmerlund, smed i Mörrum åtminstone 1725-1740. Andra möjliga syskon är Ingar, f omkring 1700 och Peter, f ca 1704, sedermera smed i Västmanland.
Ingars far var Welam (eller Wilhelm) Zimmerlund, borgare i Karlshamn åtminstone 1715.Denne Welam verkar vara besläktad med Jöns. Eventuellt är han identisk med Wilhelm Simberlund som gifte sig 1714-03-30 med Martha Murbeck i Karlskrona Tyska församling. Eller är detta ytterligare en bror?
 
Anders: övriga Zimmerlundare känner jag redan till. Men tack i alla fall...
 
Lill: Såvitt jag kan utröna torde Jöns Blomström, gift med Ingrid Sofia vara son till Wilhelm Blomström och Johann Sofia Zimmerlund och f. 1765-10-18 i Ravlunda sn.