NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 augusti, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 augusti, 2010
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2009-11-14, 12:57
Tack för tipset Stefan. Jag får söka efter uppgifter om denne Peter Kruse. Det som spökar är notisen när dottern Anna dör (afsomnade framlidne Westerviks köpman Daniel Kåhres efterlefvande hustru Anna Pehrsdotter Spilhammar, framl Majorens vid Östergöthlands Cavalleri Per Spilhammar och Wälb fru Ingrid Kruses dtr, källa: Genline ID 171.16.53400). Jag har förut fått höra att eftersom Per Spilhammars titel och kavalleri är fel så är troligtvis även uppgiften om Ingrids adelskap fel men så behöver det ju inte vara. Ok att man flera decennier senare inte har riktigt koll på vilken titel och vilket kavalleri Per S var verksam vid men att ta fel på om Ingrid var adlig eller inte låter lite mer långsökt tycker jag. Att man ville förfina sina anor lite köper jag inte heller. Daniel Kåhres mor var ju av belgisk adel, de Rees så nyttan med det förstår jag inte. Synd att ingen hade någon kommentar till om det var vanligt att även döttrar lade sig till med sin faders tillnamn vid denna tid.  
 
Gullan, Jo jag såg dina uppgifter på disbyt om att den Maria Lindebom som var verksam i Västervik inte kan vara rätt men kanske det är samma släkt eller vet du om det funnits flera olika släkter Lindebom? Har du förresten sett mitt inlägg under Kohre/Kåhre? Jag hittade en uppgift om när Daniel Kåhre köpte Överby och att jag hittade en Lars Spilhammar som vittne vid ett barndop i Kalmar? Kan ju vara den förmögne tullinspektören som vi letat efter.
 
Mvh
 
Birgitta