NULL Skriv ut sidan - SV: Nils Högmodig & Annika Jonsdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Nils Högmodig & Annika Jonsdotter
Skrivet av: Kalle Birgersson skrivet 2020-08-29, 11:02
Det är nog som Kalle säger, att hennes egentlige far Jon dog tidigt varför Annika växte upp hos moderns nya make Anders Olsson. Den vuxna Annika använde kanske både "Jonsdotter" eller "Andersdotter" som efternamn. Jag ögnade igenom Flicksäter i AI:1, utan att hitta Catharina. I AI:2 s.12 (efter s.159) nämns eventuellt varifrån hon kommer, men jag kan inte tyda det. Jag gissar att förkortningen står för en främmande socken eller härad.
Ja, Andersdotter är nog kanske från hennes styvfar. Men om det används olika patronymikon vid olika tillfällen utan att det är något direkt misstag så tyder det på att faderskapet kanske är lite "halvoklart", vilket kanske tyder på att hon är född utanför äktenskapet snarare än att hennes far dog och hennes mor gifte om sig. Det är bara en teori, men om det är så kanske det går att hitta något i domböckerna om saken. Det var ju länge förbjudet att få barn utanför äktenskapet och en liten bot skulle delas ut. Men jag vet inte om det fortfarande var så 1788?

AI:2 sid 12 på Riksarkivet är samma som sid 182 på AD. Det står ingen ort där, bara hur de klarar sitt husförhör. På Annika står det "bra nog" och längst bort "som förut". Samma på sid 153, inga orter, men Annika har "börjat renläsa".

Men angående Nils Högmodig så är nog Jörgen på rätt spår, glöm bort Nils Georg helt.