NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-31
Skrivet av: Anette Stjernström skrivet 2001-01-31, 14:31
Hej,
 
Nyligen fick jag mig tillsänt ett par kopior ur Smedsforskaren, år 2000, där det står lite om de äldste Qvarfordt.  
 
Smedsforskaren nr 2:
Utdrag från ett möte där Ulf Bergren presenterade släkten:Äldsta kända anfadern är Anders Q. Han fick sex kända söner: Kristian (d 1694) bodde i Kullerstad sn (E), Bengt (f 163(0)), Jöns (levde 1701), Johan (d 1701), Mickel (f 1644) och Anders. Såväl sonen Kristian som sonen Johan bodde i Kullerstad sn (E). Sonen Jöns bodde vid Skärblacka bruk, Kullerstad sn (E). Han flyttade 1701 därifrån till Sörmland. Bengt fick tre kända söner: Bengt (d 1670), Valentin (f 1661) och Elias (f 1677). Mickel fick tre kända söner: Per, Mickel och Elias (f 1685). Anders fick två kända söner: Anders samt en som tjänstgjorde i Karlskrona. Namnet Qvarfordts ursprung är okänt. Liksom idag, förekommer namnet med flera olika stavningar. Kurt G Trädgårdh (medlem nr 95?), den mest kunniga om släkten, har dock en teori om att namnet och släkten eventuellt kan ha sitt ursprung i den tyska staden Querfurt. Det finns dock inga belägg för detta.
 
Förutom detta fick jag en kopia från Smedsforskaren nr 3, 2000, där följande står att läsa, skrivet av Kurt G Trädgårdh (medl nr 136?):
 
Från den äldsta kände anfadern Anders Qs båda söner Jöns (levde 1701) och Michel (1644-1710) härstammar alla nu levande Q. De övriga sönernas efterlevande på manssidan har bara kunnat spåras två generationer.
Efter vårmötet har jag följande att tillägga om den äldste kände anfadern Anders Q. Enligt boken Baerums verks historie, författad av Yngvar Hauge, utgiven i Oslo 1953 (boken finns ej i Sverige utan jag har lånat den interurbant från Norge) så fanns vid Baerums verk i Norge år 1610, då detta verk grundades, två smältare vid namn Mikkel och Anders Querfod. Åldersmässigt kan båda vara far till den äldste kände anfadern Anders Q i Sverige. Denne hade två söner som hette Michel och Anders men även barnbarn med dessa förnamn. Då man vet hur bunden man var på 1600-talet att giva sina barn men även barnbarn sina närmaste anhörigas förnamn förefaller det mycket troligt att antingen Mikkel eller Anders Querfod var far till den svenske Anders Q. I Hauges bok framgår också att Mikkel och Anders Querfod kom från Sachsen. Då den tyska staden Querfurt ligger i Sachsen har jag fått ytterligare belägg för min tidigare framförda teori att namnet och släkten kommer därifrån.
 
MVH
 
Anette Stjernström