NULL Skriv ut sidan - SV: Bringetofta- Födelselängd 1755

Anbytarforum

Titel: SV: Bringetofta- Födelselängd 1755
Skrivet av: Martin Oscarsson skrivet 2020-05-07, 17:39
Nils:
Ursäkta för så sent svar. Jag vore väldigt intresserade att se vad du vet om Ingegerd Persdotters familj!
Måns Persson Åkerman är enligt min mjukvara min farfars farfars farfars farfar och Ingegerd alltså min farfars farfars farfars farmor.

Kanske är det hopplöst att få fram Måns Persson Åkermans far, men jag de senaste dagarna funderat på om det kunde vara Per Månsson Mörling.

Mörling (no 36 Västra Härads kompani, jkpgs regemente) är född ca 1696 och dör 1742-11-25. Gift med Sara Jonsdotter. De gifter sig ca 1718-1719. De har två barn:
Måns
Annika född 25 Februari 1729 i Id soldattorp, Hylletofta.

Per Månsson Mörling och hans systrar nämns som kärande i en arvstvist angående 1/8 mödernejord Hylte, Bringetofta där Per och Torsten i Hylte är svarande (Torsten i Hylte är ju flera gånger Måns Åkermans barns dopvittne). Jag har dock inte tillgång till att läsa denna dombok.

Eftersom jag inte lyckats hitta någon Måns född på intervallet 1719-1729 har jag de senaste dagarna funderat på om inte omständigheterna skulle tala för att Mörlings son Måns är samma som Måns Persson Åkerman.

Jag undrar om du vet något som gör att man kan avfärda denna teori.

// Martin