NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 januari, 2013
Skrivet av: Jonas Lindberg skrivet 2012-12-13, 19:28
Den 25/5 1828 föds Alfred Theodor. Modern står listad som pigan Catharina Charlotta Flodman 28 år medan fadern är okänd. Grejen är den att jag inte har lyckats finna Catharina i någon av de ganska spretiga husförhören för tidsperioden och skulle uppskatta all hjälp med att spåra henne och sonen. Jag hittar först familjen (barn, modern och styvfar Per Blom gift 1834 i Uppsala)i Björklinge 1835 där flyttlängden säger att dom kom från Uppsala. Det enda jag spåret jag hittar i Uppsala är uppgiften om vigsel 1834-01-19 och diverse flyttuppgifter.
 
Grejen är den att i husförhörsuppgifterna (från 1835 i olika socknar) kallas modern för Catharina Magdalena Flodman och uppges vara född 1798-01-18 i Danmarks socken, dessa uppgifter går också att verifiera liksom det att denna Catharina Magdalena flyttar till Uppsala 1827. Alltså har jag en lucka mellan 1827-1835 som jag jag behöver hjälp med att fylla. Även om Alfred Theodor i materialet efter 1835 ständigt benämns som moderns oäkta son och att inget indikerar på något annat skulle det vara intressant att bekräfta om Catharina Charlotta och Catharina Magdalena är samma person eller möjligen släktingar.  
 
En ytterliggare uppgift som står noterat i flyttlängderna (inflytt Uppsala domkyrko 1827 s. 156) är att Catharina Magdalena och Per Blom har varit anklagade för stöld 1833-11-14.  
 
Jag tänkte bifoga ett utdrag från födelseboken, kanske känner någon igen någon av dopvittnena och måhända kan det leda till framsteg.
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/44/370270.jpg)
 
Jag är tacksam för all hjälp, Mvh Jonas