NULL Skriv ut sidan - Laholms landsförsamling

Anbytarforum

Titel: Laholms landsförsamling
Skrivet av: Christina Tuvesson Lindaryd skrivet 2014-10-13, 15:50
Är det möjligtvis någon som har cd:n med halländska båtsmän? Jag har träffat på en enda båtsman i den släkt jag utforskar och det känns lite onödigt att köpa cd:n bara för denna enda person.
 
Personen ifråga är Peter Mattsson Mellberg, som står som båtsman från sent 1810-tal och på 1820-talet uppges vara i tjenst.
 
Enligt husförhörslängderna är Peter/Petter född 31/12 1795. Någon födelsesocken anges ej (han bor från 1820-talet i Täppestugan i Laholms lf), vilket ju brukar betyda att han var född i den socknen där han bor. Jag hittar honom dock inte i husförhörslängden. Hans föräldrar, Matias Herrman och Britta Olofsdotter, står som krämmare och med tanke på att det ständigt noteras att de är borta i 4 år eller absentes et ambulantes, misstänker jag att de var någon form av resande. Kanske befann de sig på annan ort när Peter föddes, så det är anledningen till att han inte finns i födelseboken?
 
Jag är mycket intresserad av att veta när Peter skrevs in som båtsman och vilket kompani han tillhörde samt ev annan intressant information som kan finnas i registret. Är det därtill någon som vet mera om släkten Herrman, blir jag förstås jätteglad.