NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 juli, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 juli, 2008
Skrivet av: Richard Brun skrivet 2006-12-26, 18:38
Jeck Romani Sång:
lindgrenare, brunar och faltinare
 
I den kända traditionella resandevisan Jeck Romani Sång (En romani-sång) finns textavsnittet:
 
... om de tavringar som tradrar dromen --- hej romani tjavo, hej romani tjej ... lindgrenare, brunar och rosengren, och ... holmare ... faltinare ...
 
Sången finns på två olika CD-inspelningar, nu senast i Lenny Lindells tolkning (Romani Visor / Romani Folkets Visor 2006).
 
De olika resandesläkterna Lindgren är ju tämligen väl utredda, liksom även släkten Faltin.
 
Däremot har jag haft svårigheter att hitta uppgifter om resandesläkten Brun i Sverige. Den danske resandeforskaren Anders Enevig har dock nyligen i sin bok Cirkus- og Göglerslaekter i Danmark ingående belyst den danska resandesläkten Brun/Bruun.
 
Eftersom min farmors syster var gift med resande Alfred Lindgren (karusellägare mm) och en av mina farbröder var gift Faltin - och andra närstående med andra resandesläkter som Her(t)zberg - så är stora delar av textraden inmutad i familjekretsen.
 
Ytterligare en del - Brun - återstår det att få en tydlig bild av. Jag utgår från att forskning måste ha gjorts även på denna del. Är därför tacksam för tips.
 
Min farfar Carl Ludvig Brun (född 1854) var marknadshandlare (nålstolskramhandlare) mm. Hans mor - den försvarslösa backstugusittardottern Stina Jacobsdotter - är känd men dog tidigt. Carl Ludvig Bruns far har jag inte lyckats spåra.
 
Men han bör ju också ha hetat Brun (Carl Ludvig bar detta efternamn från tidiga år och har veterligen ej vistats i någon fosterfamilj Brun som barn, utan varit fast skriven på Svartvad Fattighus i Gammalkil under större delen av livet, under detta namn).
 
I princip är allt som handlar om resandesläkten Brun av intresse.
 
 
Richard Brun