NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-07-05
Skrivet av: Ann-Marie Gidå skrivet 2006-07-05, 02:52
Hej!
 Jag vänder mig speciellt till Kerstin Persson och Magnus Påhlsson, eftersom jag idag erinrade mig, att jag följde er diskussion om Ingeborrarp och Lasse Ingemandsson och Ingemand Lassesson och deras ättlingar i sept. 2004. Något eller några år dessförinnan hade jag lagt ner mycket arbete med forskning på dessa familjer,då jag trodde att Lasse Ingemandssons dotter Elsas oä.dotter Johanna Tufwasdotter f. 1737-07-04 var min anmoder med samma namn. Men redan före 2004 hade jag konstaterat,att jag hade hamnat på fel spår.Detta barn dog nämligen 1739-06-08 och jag la Ingeborrarpsforskningen åt sidan med viss besvikelse,eftersom jag förmodat att jag funnit en länk mellan min farfars och farmors anor.
   Att jag tar upp ämnet nu beror på, att jag just kommit hem från en resa,under vilken jag bl.a. besökte Örkelljunga en och en halv dag.Jag tillbringade ung. en timma i Ingeborrarp på midsommarafton.Då jag nu kikar i mina papper finner jag, att jag bland mina anor har en Sissa Lassesdotter, som 1731 gifte sig med Bengt Nilsson i Ljungaskog. Det var förmodligen 2:a äktenskapet för dem båda.Bengt Nilsson avled 1751-09-08 i Ljungaskog och Sissa kanske 1759-03-25 även hon i Ljungaskog, men frågan är om det är rätt Sissa, för det fanns ytterligare en Sissa Lassesdotter i Ljungaskog, har jag för mig.
Jag undrar förstås om nämnda Sissa är dotter till Lasse Ingemandsson eller kanske till Lasse Pålsson i Sonestorp, Rya ?
   Det är, som jag skrev, flera år sedan jag sysslade med dessa familjer, men vid en snabbtitt ser jag, att jag har följande barn till Lasse Ingemandsson och Johanna Svensdotter.
Per f.omkr 1697-1698.d.1710-03-09 på Ingeborrarp
Ingrij f. 1705-10-06 på Ingeborrarp
Sven f. 1708-08-04 på Ingeborrarp d.1717-12-02 i Wästrarp.        
Elsa f. 1713-02-01 på Wästrarps bygge
Per f.1715-01-23   på Wästrarps bygge
Sven f. 1719-02-13 på Wästrarps bygge
Jag har antecknat att: det troligen finns minst tre barn till födda före 1705. Dessa bör heta Sissa, Anders och Ola. Den slutsatsen drog jag sedan jag hittat faddrar vid de olka syskonens barns dop. Jag vill minnas, att jag även noterat syskonens vigslar,men har de ej till hands nu.
Beträffande Lasse Ingemandssons och Johanna Svensdotters födelse och död samt Ingemand Lassesson och hans hustrus död har jag samma notiser som Kerstin. På Ingemand Lassesson har jag preliminärt barnen Lasse, Peder och den Pernilla, som Magnus nämner. Hon avled 1737 i Spång Örkelljunga 74 år gammal.
          _____________________
 
   Min anmoder Hanna eller någon gång kallad Johanna Tufwasdotter har jag ännu inte funnit.Var hon föddes vet jag ej, men det har angivits 1731( tänkte att det kunde vara en föväxling mellan en 1:a och en 7:a). Hon vigdes 1764-06-12 i Oderljunga med ryttaren Anders Larsson Ågren i Årröd.Dog gjorde Hanna 1808-06-16 i Florshult Örkelljunga. Redan då äldsta barnet föddes 1766-03-05 finns en svag notis i Florshult i födelseboken, men familjen var bosatt i Årröd många år framåt.Mitt felaktiga val oä. Johanna Tufwasdotter var född i Kyrkolycke,som ju inte ligger så långt från Florshult. Jag har ibland undrat om Elsa Lassesdotter senare gift sig med barnets fader Tufwa Persson och efter flickans död fått en ny Johanna. Årtalet 1731 kan ju vara felaktigt.
Bouppteckning för Anders Larsson Ågren f. 1740-04-12 och död 1784-05-13 finns, men för Hanna har jag inte funnit någon.Anders Ågren var son till ryttaren Lars Håkansson Åhman och Gundella Bengtsdotter i Årröd.
    Om någon känner till något om min Sissa Lassesdotter eller Hanna Thuwasdotter, så skulle jag vara mycket glad om ni hör av er.Hanna har jag och en annan ättling till henne kämpat med i många år.
Tacksam för svar
Ann-Marie.