NULL Skriv ut sidan - Wikipedia

Anbytarforum

Titel: Wikipedia
Skrivet av: Patrick Lindblom (Pipes) skrivet 2004-12-19, 13:36
Anders Berg:
Har redan märkt av mitt lilla wikipedande att man ibland hänvisas (dirigeras om) till ett annat uppslagsord. Kanske det är resultatet av att olika artiklar har funnits om samma sak, som administratörerna slagit ihop. Man kan ju fråga sig hur det går till praktiskt.
 
En artikel kan ha flera uppslagsord och det är riktigt att det ibland blir flera artiklar. Oftast bygger man då samman artiklarna så att de innehåller det som är substantiellt från båda. Det behöver inte vara en administratör som gör detta. Sedan skapar man en s.k redirect genom att helt enkelt som artikel skriva:
 
#REDIRECT  
 
Detta kan man med fördel göra redan när man skriver en artikel om något och inser att det finns fler sökord. Om jag t.ex. skriver en artikel om ?Johann Sebastian Bach? så går jag även in på ?Bach? och anger en länk till min artikel om den mest kände av familjen Bachs medlemmar. Någon annan har kanske gjort en länk till ?Carl Philipp Emanuel Bach? och de andra sönerna.
 
På detta sätt skapas s.k ?gaffelsidor? som leder läsaren vidare.
 
En bra artikel är också frikostig med en Se även-lista - interna länkar till andra sökord att läsa vidare på.