NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-09-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-09-10
Skrivet av: Mikael Landberg Malmö skrivet 1999-05-10, 18:29
Jag kan passa på att rekommendera det tyska storverket Stammtafeln som tar upp alla slags obskyra kopplingar mellan europeiska adelssläkter genom tiderna. Där presenteras Sigrid Storråda som en slavisk prinsessa som först gifte sig med en svensk kung och sedan med den danske kungen. Liknande uppgifter kan man få i Danskt Bibliografiskt Lexikon. Båda dessa verk kan man finna på universitetsbiblioteket i Lund, och jag utgår från att de även finns tillgängliga i Uppsala.
 
Nu vet jag inte vad modern forskning  tycker om Stammtafeln. Periodvis höjer man på ögonbrynen när man läser om Folke Filbyter som en historisk person, men det känns ändå som om de har försökt att göra ett gediget arbete med de fakta som de har haft tillgängliga. I senare versioner har de ändrat felaktigheter som har påtalats så forskningen står inte still.
 
Personligen tror jag att Sigrid Storråda mycket väl kan ha varit en historisk person, bara det mest fantastiska skrapas bort från bilden av henne. Swietoslawa är förresten ett typiskt västslaviskt namn från den här tidsperioden, och swieta på dagens polska (uttalas närmast swienta) betyder helg eller helig.
 
Det skulle vara mycket roligt att höra vad moderna forskare tror om saken...