NULL Skriv ut sidan - Borgström

Anbytarforum

Titel: Borgström
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-09-09, 19:20
Hej Kaj Ove!
 
Jag hittade två bouppteckningar efter Måns och Christian, men tyvärr gav de inte så många ledtrådar, ej heller närvarade några släktingar som förmyndare åt barnen:
Landskrona rådhusrätt och magistrat FIIa:10, s. 279ff.
Bouppteckning 1767 17/8 efter framlidne svarvaren Måns Borgströms hustru Karna Andersdotter, död 1767 16/5.
Arvingar:
I första äktenskapet med Måns Jeppsson:
1) dottern Ingeborg Månsdoter, gift med timmergesällen Anders Nilsson i Landskrona.
 
I andra äktenskapet med Christian Borgström:
1) sonen, avskedade konstapeln vid Kungliga artilleriet, Johan Magnus Borgström i Stockholm (en anteckning bland boets skulder meddelar att han även kallades Hans).
2) dottern Ingeborg Borgström, gift med avskedade sergeanten vid Kungliga artilleriet, Adolf Magnus Zetterborg.
3) sonen Olof Borgström (han nämns inte i ingressen, men nämns bland skulderna som sohnen Olof Borgström).
 
Landskrona rådhusrätt och magistrat FIIa:10, s. 365ff.
Bouppteckning 1768 24/3 efter borgaren och skräddaren mäster Christian Borgström, död 1767 25/10.
Arvingar:
1) änkan Anna Sofia Borgström.
2) dottern Anna Catharina, på 23:e året.
3) dottern Maja Lisa, 16 år.
4) dottern Anna Christina, på 13:e året.
5) dottern Brita Sofia, 10 år.
Jag funderar på om de verkligen är bröder, det känns mindre troligt. Vad jag kan se nämns de t.ex. inte i samband med varandras bouppteckningar, inte heller är de faddrar vid varandras barns dop (vilket är konstigt, eftersom de ju bodde i samma stad och borde varit faddrar åt varandras barn om de varit bröder?). Jag hade hoppats att borgarematrikeln kanske kunde ge ledtrådar, men även om jag hittade bägge, var notiserna kortfattade och gav inget nytt (Landskrona rådhusrätt och magistrat DIVa:1, s. 24v och 30v):
[1725] Dito d:o [27 februari] Sammaledes swarfwaren Måns Borgström 1½ åhrs frijhet  
 
[1740] d. 26. April aflade skräddaren Mr Christian Borgström sin BorgareEdh, niuter 2 åhrs frihet. Inspector Winberg Borgen.
Min erfarenhet är att skånska hantverkare med ett efternamn som antingen börjar eller slutar på borg brukar härstamma från Helsingborg, och att de tagit sitt namn av födelsestaden (Lundborg, Wagnborg osv.). Jag upptäckte nu dock att det även fanns en del hantverkare födda i Trelleborg som tagit namnet Borgström av sin födelsestad. I Helsingborg hittade jag inga spår efter Måns och Christian, inte heller i Trelleborg. Jag vet att det finns en och annan Borgström i Lund under 1700-talet, samt att Christian Borgströms dotter Anna Christina bodde i Lund när hon gifte sig med prästen Myrling. Dock fann jag inte heller där några direkta spår som ledde till Måns och Christian i Landskrona, förutom denna bouppteckning, som både behandlar namnet Måns (Magnus) och yrket skräddare, även om det är väldigt tunt:  
Lunds rådhusrätt och magistrat FIIa:23, s. 199ff.
Bouppteckning 1762 10/9 efter skräddaren Magnus Borgström.
Arvingar:
1) änkan Christina Burdahl.
2) sonen, studenten Bengt Borgström, 32 år.
3) dottern, ogifta Greta Borgström, 31 år.
Mvh, Markus