NULL Skriv ut sidan - Ansökan om godkännande av förslag till nybildade efternamn

Anbytarforum

Titel: Ansökan om godkännande av förslag till nybildade efternamn
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2003-12-07, 23:46
Namnen Hillebard, Stöltenhielm och Leijonswärd är mycket riktigt namn på utdöda adliga ätter, och borde därför få avslag på ansökan. Att inte bevilja sådana ansökningar var en självklar praxis för namnmyndigheterna fram till ca 1970/80, då man av för mig okända skäl började frångå denna princip. Bl.a. tog en Linköpingsfamilj på för mig okända grunder namnet Gyllenbreider, vilket gjorde mig illa berörd, eftersom jag härstammar från den gamla ätten med detta namn, och helst hade sett att den hade fått förbli utdöd. Huvudskälet till att sådana namnansökningar inte bode beviljas är dock (något kortfattat) att staten inte har rätt att ge bort något man inte äger. Äganderätten till namnet borde ju förbehållas medlemmar av ätten, och huruvida en ätt verkligen är utdöd eller inte, är ibland svårt att hundra procentigt avgöra. Det finns många exempel på ätter, som trotts vara utdöda, men som (vilket sedan framkommit) nedersjunkit i bondeståndet och bortlagt ättenamnet jfr Svinhufvud-Quist-Nordqvist, von Wachtmeinster-Fransson och t.o.m. Forstenaätten. Se vidare det första inlägget i diskussionen Antagande av utdöda ätters namn.