NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-26
Skrivet av: Harri Blomberg skrivet 2003-01-26, 00:05
Terve S. Torikka! Nog har jag varit i kontakt med Haparanda kommun och den enda respons jag har fått har kommit från bibliotekariepersonalen, men som du förstår har de ingen möjlighet att hjälpa mig. Wennströms manuskript är lika snävt som boken som handlar om spädbarnsdödligheten i Nedertorneå socken, men på sitt sätt lika fantastisk.
 
Norrlandsförbundets stipendienämnd, lika lite som förbundet för Tornedalen (kommer inte ihåg vad de heter?) har inte heller nappat på id?en och så många andra vägar finns inte att gå, att trycka en bok på 200 sidor kostar alltför mycket pengar (även om upplagan är liten.)
 
Internet har den fördelen att kostnaderna är betydligt mindre för att sammanställa arbetet - grundarbetet med textinskrivning, eventuell sammanfattning på finska (med hjälp av någon) och inscanning av bilder med mera kan jag göra hemifrån. Hemsideplats och arbetets redigering vill jag överlåta till någon annan. Samtidigt skulle man kunna bygga upp en databas över de personer som bodde i byarna. Några uppgifter bör väl ändå finnas om tidiga bybor, även om de inte är lika talrika som på 1700-talet och framöver.
 
Wennström synes inte ha varit från Haparanda, åtminstone flyttade han därifrån. Skrev en annan publikation i Västerbotten och dog i Motala, Östergötland. Han finns omnämnd i Haparanda stad 100 år - en minnesskrift av R. Odencrants, tryckt i Uppsala 1945 - på sidan 392 (Under rubriken stadsfullmäktigeledamöter i Haparanda 1894-1945.):
Wennström H., tel.rep 1929 20/6 - 1942, 1943 -.
Mycket mer vet jag inte om honom förutom att hans hustru sålde Wennströms samlingar till antikvariatet i Vadstena. Fråga mig inte varför manuskriptet blev otryckt, kanske på grund av flytt från Norrbotten.
 
Tack för visat intresse.
 
Mvh
Harri Blomberg
(Egentligen hör inte det här direkt till anbytarforum, men då innehållet skulle hjälpa många släktforskare och lokalhistoriker har jag ändå velat ge plats åt mitt problem. Vore bara så synd att någons så gedigna arbete blir opublicerat.)